FilmNissens Filmblogg

Små tankar och korta recensioner av filmer jag sett

Australia (2008)

with one comment

Lady Sarah Ashley (Nicole Kidman) lämnar sitt nobla brittiska liv för att rädda den enda kvarvarande delen av familjeförmögenheten – en stor boskapsranch mitt i den dammiga australiensiska obygden. Väl där finner hon sin make mördad och misstankarna riktas mot aboriginen King George, vars moderslösa barnbarn Nullah snart tas om hand av Sarah. När mäktiga boskapsbaronen försöker överta ranchen tvingas Sarah att tillsammans med Nullah, förmannen Drover (Hugh Jackman) och några lojala rancharbetare att driva boskapshjorden till hamnstaden för att rädda egendomen. Onda krafter har dock bestämt att detta inte får ske och projektet ska stoppas till varje pris… Samtidigt som andra världskriget snart kommer att drabba Australien.

Detta är en film som jag först inte ens ville se då jag var övertygad om att jag skulle hata den. Ibland är det skönt att man kan ge med sig och också ändra uppfattning. Baz Luhrmann samarbetar än en gång med Nicole Kidman och han får verkligen denna kyliga aktris att prestera bättre än någon annan. Det jag innan trodde skulle vara nästan uteslutande en smörig kärlekshistoria visar sig istället vara en film som skildrar hur man diskriminerade den australiensiska urbefolkningen och de övergrepp man gjort sig skyldig till vad gäller behandlingen av aboriginernas barn. Utan den otroligt charmiga Nullah hade nog inte filmen blivit det den blivit, då han verkligen lyser upp hela skärmen. Visuellt är det enormt storslaget med mustiga färger och underbart överdrivna kontraster. Minst intressant, i alla fall för mig, är kärlekshistorien mellan Kidman och Jackman som känns lite som hämtad från en billig tantpocket a la Harlekin. Mer intressant är Lady Ashleys inre resa och hur hon rekonstruerar och omvärderar det som är för henne viktigt i livet. Förstår att många har svårt för hoppen mellan olika genrer och att Luhrmann fläskar på rejält med precis allting. Tror dock att allt som överdrivs är väldigt medvetet och för mig blir det också en del av charmen med hela filmen.

Betyg: 4
Genre: Drama
Regi: Baz Luhrmann

Written by FilmNissen

05 mars 2010 den 20:52

Publicerat i Au

Tagged with , , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tänk vad olika smaken kan vara! Jag var stängde av efter en timme då jag inte längre stod ut med pekoralen. Den hemska lilla ungen Nullah som nästan är i klass med Short Round i Temple of Doom gjorde valet lättare att lämna Australia delvis osedd.

    filmitch

    09 maj 2010 at 20:44


Lämna en kommentar