FilmNissens Filmblogg

Små tankar och korta recensioner av filmer jag sett

X-Men: First Class (2011)

with 3 comments

Efter de tre första X-Menfilmerna började man rota i det förflutna och den senaste mutantfilmen får vi se hur allt började någon gång på fyrtiotalet. Charles Xavier (James McAvoy) med sin överklassbakgrund och nobla ideal möter judiske koncentrationslägeröverlevaren Erik Lensherr (Michael Fassbender) vars person starkt präglas av hat och hämndbegär. När det kalla kriget mellan öst och väst var som kallast möts de två, för att gemensamt sätta stopp för den onda mutant (Kevin Bacon) som nu hotar såväl världsfred som hela mänskligheten.

Den första filmen var grym och sedan har jag väl alltid gillat dessa Marvelfilmatiseringar även om kvaliteten skiftat något. När man nu gjort en prequel med våra favoritmutanter så har man ansträngt sig för att hitta bra, rätt creddiga, unga skådisar. Jennifer Lawrence är unga Mystique, Nicholas Hoult en blyg Beast, January Jones en sval Bondbrudsliknande Emma Frost och relativa nykomlingen Caleb Landry Jones spelar den osannolika Banshee. Rose Byrne kommer som ickemutant in som en kontrast bland de spektakulära personligheterna. Bland de mutanter vi kunde klarat oss utan är Jason Flemyng som fånig röd djävul och Zoë Kravitz som någon slags trollslända. Filmen i sig är inte dålig, men tyvärr blir den lite långtråkig. Fördjupningen och personskildringarna blir inte tillräckligt djuplodande då man vill ha med för mycket och för många. Det som lyfter är några av karaktärernas charm samt ens egen nyfikenhet att se och följa hur allt startade, samt vad som till slut leder till att Professor X och Magneto blir varandras nemesis. Snyggt förpackat, men dessvärre utan speciellt mycket hjärta. Lite rolig är dock twisten där vi ges tillfälle att följa en del av vår 1900-talshistoria, fast med inslag av muterade ungdomar. Mitt största misstag var att skruva upp de egna förväntningarna så pass mycket innan.
Missa inte de sekundkorta glimtarna med Wolverine (Hugh Jackman) och vuxna Mystique (Rebecca Romijn).

Betyg: 3
Genre: Scifi
Regi: Matthew Vaughn

Written by FilmNissen

06 juni 2011 den 22:45

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hej Filmnissen!
    Gillar dina recensioner och har nu länkat till dig från min blogg. Hoppas det är okej 🙂

    Fiffi

    13 juli 2011 at 16:40

  2. Hej Fiffi!
    Tusen tack… ser jag är i gott sällskap så känner mig smickrad.
    Ska komma igång igen på allvar med mitt bloggande och också göra en länklista på bra filmbloggar där du kommer hamna. Fastnade direkt då jag började läsa dina inlägg och fnissade bland annat högt avseende din beundran för väna Katherine Heigl. 😉
    Magnus aka Filmnissen

    FilmNissen

    13 juli 2011 at 16:51

  3. Jadu, det är bara att välja. Skratta eller gråta när det gäller Heigl. Att bli förbannad har jag slutat med, det är ändå ingen idé. 😉

    Fiffi

    15 juli 2011 at 10:46


Lämna en kommentar