FilmNissens Filmblogg

Små tankar och korta recensioner av filmer jag sett

Archive for mars 9th, 2010

Bronson (2009)

leave a comment »

Tom Hardy spelar här Storbritanniens farligaste brottsling Michael Peterson som sedan ska bli känd under sitt alias Charles Bronson. Medveten om sina egna tillkortakommanden bestämmer han sig redan i tonåren för att det bästa sättet för honom att nå berömmelse är att slå sig in på brottets bana. Resultatet av hans ofta mindre genomtänkta våldsdåd har resulterat i att han från 1974 suttit 34 år i fängelse varav hela trettio av dessa i isoleringscell.

Man kan inte annat än imponeras av begåvade Tom Hardy som här verkligen får spela ut, om inte hela så en stor del av registret som brutalmaskulin galning. Likaså har han genomgått en fantastisk fysisk transformation vad gäller kroppsmassa inför rollen som kriminellt psycho. Lika imponerad är jag inte av danske regissören Refn vars porträtt av Peterson jag har svårt att förstå. Det jag först tycker är snyggt och fräckt med snabba klipp, bisarra teatraliska drömscener och en uppfriskande blandning av 70-tal och surrealism, blir snart mer tröttsamt och man undrar vart det ska leda. Vissa delar känns dessutom väldigt billiga och nästan TV-mässiga. Hardy lyckas i alla fall förmedla något om denne avskyvärda man som på sitt speciella sätt lyckas göra sig larger than life och på sitt eget sätt nå kändisstatus. När eftertexten börjar rulla känner jag dock att jag egentligen inte vet speciellt mycket mer om denna våldsman då filmens fokus legat mestadels på myten och inte mannen.

Betyg: 3
Genre: Drama
Regi: Nicolas Winding Refn

Written by FilmNissen

09 mars 2010 at 21:28

Publicerat i Br

Tagged with ,